images.jpg.1.dēļ locītavu veselība ir tik būtiska? Der zināt! Locītava ( latīņu valodā – articulatio ) ir pārtraukts kaulu savienojums, kas nodrošina dažādu ķermeņa daļu kustības: saliekšanu, atliekšanu( ekstenzija ), pievilkšanu, atvilkšanu un griešanos (rotăcija ).Cilvēks ķermenī ir vairāk nekā 300 dažādu locītavu.
Pašas locītavas atšķiras gan anatomiskās uzbūves , gan kustīguma ziņā.
Artroloğija nav artrīta slimība, bet gan mācība par locītavām, to uzbūvi, funkcijām. Tā izstrādā izmeklēšanas un ārstēšanas metodes. Ar to pamatā darbojas ortopēdi , ja runa ir par sāpēm – algologi, bet locītavu problēmsituāciju diagnosticēšana, ārstēšana, uzturēšana veseĺībā un kārtībā – daudzu speciālistu ziņā.
Ja locītavās pēkšņi parādījušās sāpes , visierastāksis ir iedzert kādupretsāpju tableti. Tomēr ar pretsāpju medikamentiem nevajadzētu aizrauties un lietot ilgāk par nedēļu. Ja nedēļas laikā sāpes nav pārgājušas, tad noteikti jādodas pie ārsta. Līdzās pretsāpju tabletēm, uz
sāpīgajām locītavām , kas sastieptas vai citādi viegli traumētas var uzlīmēt kādu no pretsāpju plāksteriem. Tiem ir lokāla pretiekaisuma darbība, līdz ar to tie nebojā kuņği un labvēlīgi iespaido konkrēto sāpošo vietu. Sastieptu un pietūkušu locītavu gadījumā nav ieteicams locītavas sildīt.
Kā saudzēt locītavas, lai tās pēc iespējas ilgāk nesāpētu? Veicot profilaktiskus pasākumus. Profilakse ir pasākumu komplekss, kas palīdz saglabāt cilvēka, to skaitā locītavu, veselību. Fakts, ka locītavas ar laiku nodilst, ir neizbēgams, taču attālināt šo procesu iespējams, ievērojot ikdienā trīs galvenos stūrakmeņus: pietiekamas fiziskās aktivitātes, normālu svaru un sabalansētuuzturu.
Protams, ka iespēju robežās būtu jāizvairās no traumām vai sastiepumiem, pārāk ilgstošas kādas / kādu locītavu pārslogošanas – darbā, hobijā vai sportā. Darbā arī ar ilgstošām statiskām pozām ( lielākoties birojos) vajadzētu atcerēties , ka laiku pa laikam ir jāizkustas. Un ķermenī ir ne tikai lielās locītavas, bet arī mazākas. Starp katru muguras skriemeli arī ir locītavas, kas nodrošina mugurkaula kustības. Tās ir nelielas, bet ar pilnvērtīgu uzbūvi- locītavu virsmām, kapsulu, menisku. Ļoti bieži tieši šīs mazās locītavas vainojamas pie muguras sāpēm , pie rīta stīvuma. Mazkustīgums locītavās ierobežo kurstības un palielina svaru. Locītavas kopā satur saites un muskuļi, tāpēc tiem jābūt spēcīgiem, jātrennē. Ja saites un muskuļi ir vāji, locītavām tiek lielāka slodze, kas negatīvi ietekmē ceļus, gūžas. Vingrošana ( arī saudzīgā joga) ir
labākais profilaktiskais līdzeklis locītavu veselībai. Ja tās nekustina, stīvums piezogas krietni agrāk, nekā gribētos. Bet arī tad vēl nav par vēlu sākt fiziskas aktivitātes. Tikai ar mēru un pakāpeniski.
Locītavas ne tikai nodrošina kustības, bet arī balsta cilvēka ķermeni, tādēļ, lai neiedzīvotos problēmās, būtiski sekot līdzi slodzei, kas tām jānotur. Katrs lieks kilograms rada papildu slodzi, pieaug spiediens un skrimslis ātrāk nodilst. Liekais svars nereti locītavas bojā tiktāl, ka nepieciešama ķirurğiska iejaukšanās un protezēšana Aptaukošanās ir viena no modernās civilizācijas lielākajām problēmām, kuras pamatā ir mazkustīgs dzīvesveids un neveselīgi uztura paradumi.

Veselībai, tostarp veselīgām locītavām, svarīgs sabalansēts , pilnvērtīgs uzturs, kurā netrūkst olbaltumvielu, minerālvielu un vitamīnu. Tas ne vien nodrošina organismam visu vajadzīgo, bet arī samazina aptaukošanās risku.
Par veselīgu uzturu vairāk kādu citu reizi, te minēšu atsevišķas zināšanai svarīgas lietas.
Lai mazinātu iekaisuma risku, atvieglotu sāpes un stīvumu locītavās, jāuzņem omega-3 taukskābes, kuras atrodamas zivīsun to eļļā.
Iekaisuma procesu locītavās un stīvumu mazina mežrozīšu augļi- 100gramu satur pusi no dienai nepieciešamās minerālu devas.
Savukārt gāzēto dzērienu sastāvā ir daudz fosfātu. Pārmērīga to uzņemšana vairo osteoporozes riskus. Tādēļ to vietā labāk izvēlēties dabīgās sulas vai ūdeni.
Skābenes, rabarberi, redīsi, spināti satur daudz skābeņskābes, kas kairina nervus un kavē kalcija uzsūkšanos. Tomēr šajos produktos ir citas noderīgas vielas , tādēļ uzturā tie būtu jālieto, bet ar mēru.
Ja sāpes locītavās izraisījis iekaisums, papildus ārsta ieteiktajai terapijai var lietot linsēklu eļļu- pa karotei katru rītu. Šis dabas līdzeklis, lai būtu iedarbīgs pret iekaisumu , pastāvīgi lietojams apmēram mēnesi.
Augu valsts eksperts Artūrs Tereško locītavu sāpju gadījumā īpaši uzturā iesaka lietot kurukumu- garšvielu, kurai piemīt pretiekaisuma, pretsāpju iedarbība, palīdz uzlabot aknu darbību, asinis kļūst tīrākas, locītavas labāk apasiņojas. Kurukuma profilaktiski der arī pret audzējiem.
Ja moka sāpes vai ir citas locītavu problēmas, cilvēks bieži vien mazāk sāk kustēties, baidoties nodarīt sev pāri .Tomēr ir pierādīts, ka atbilstoša un mērena locītavu aktivitāte ir ļoti noderīga locītavu veselības uzlabošanai (te nerunāju par akūto periodu, kad nepieciešams locītavu miers).
Šādu locītavu saslimšanas gadījumos fizisko aktivitāšu pamatā:
stiepšanas vingrinājumi – lēnām, maksimāli iepējamā amplitūdā, lai uzturētu locītavas elastību,
vingrojumi muskuļu spēkam- locītavu aptverošajai muskulatūrai.Šādi uzlabojas locītavu stabilitāte, stiprināts viss ķermenis,
visa organisma aerobā slodze jeb aktivitātes, kas paātrina sirdsdarbību, elpošanu. Šāda slodze arī mazina iespēju, ka var pieaugt liekais svars.

To, cik locītavu veselība un kustīgums mūsu dzīvē ir svarīgs , pa īstam var sākt apjaust, kad kādā no locītavām , parādās sāpes, kustību ierobežojums vai pat nekustīgums.