Bandhas jeb ķermeņa slēdzējpozas ir noteiktas muskuļu sasprindzināšanas kombinācijas. Slēdzējpozas iedarbojas uz asinsriti, nervu sistēmu un muguras smadzeņu šķidruma plūsmu. Tā ievirza prānu (dzīvības spēku) bandhas2galvenajos enerģijas plūsmas kanālos, kuri savukārt saistīti ar kundalīni enerģijas aktivizēšanu. Slēdzējpozas palīdz koncentrēt ķermeņa enerģiju , lai veicinātu prāta darbību un pašārstēšanos.Bandhu primārais uzdevums ir uzglabāt enerģiju un virzīt to uz sušumna nadī (centrālo enerģijas kanālu), lai veicinātu garīgo atmošanos –kundalinī šakti.
Saknes slēdzējpoza (mūla bandha)
Tā atrodas cirkšņos, mūladhara čakrā. Mūla Bandha noslēdz iegurņa apakšdaļu, lai neaizplūst lejup plūstošā prāna. Šī bandha stiprina iegurņa pamatni, palīdz uzturēt iegurnī esošos iekšējos orgānus un to funkcijas, kā arī stimulē mūladhara čakru, lai veicinātu kundalinī šakti atmodināšanu. Mūla nozīmē ‘sakne’.
Kā to sajust? Sēdiet krustotām kājām uz spilvena malas.Maigi spiediet cirkšņus pret grīdu. Paceliet tos nesasprindzinot sēžamvietu vai anālās atveres slēdzējmuskuļus. Sākumā ir vieglāk sajust mūla bandhu, spiežot uz leju. Saknes slēdzējpoza savieno divu ķermeņa enerģiju – prānas un apānas plūsmu, lai nabas centrā tās sajauktu, radot karstumu, kas spēj atbrīvot kundalīni enerģiju. Saknes slēdzējpoza jāieņem pēc ieelpas un sekojošās izelpas laikā muskuļi ir jāatbrīvo.
Kundalinī ir tā enerģija, kas iedzīvina, uzmundrina un rosina ķermeni un prātu.
Kundalinī darbojas nepārtraukti. Tas baro visu cilvēka enerģijas sistēmu, liekot dzīvības enerģijai nepārtraukti cirkulēt mūsos. Lielākajā daļā cilvēku kundalinī aktivitāte ir minimāla, lai arī kaut kādā līmenī tā darbojas vienmēr. Ja mēs salīdzinātu kundalinī ar tekošu ūdeni, tad lielākajā daļā cilvēku darbojas maza dārza šļūtenīte, kamēr pilns kundalinī spēks būtu pielīdzināms Niagaras ūdenskrituma varenaam spēkam. Pilns kundalinī potenciāls ir milzīgs, neaptverams.
Jogas treniņi stiprina cilvēka enerģijas sistēmas kanālus un sagatavo ķermeni labākai kundalinī plūsmai. Meditācija rosina augstāku kundalinī aktivitāti, palielinot šo spēku. Kad jogas vingrojumi ir labāk sagatavojuši ķermeņa enerģijas kanālus, tad cilvēks spēj izturēt lielāku kundalinī plūsmu. Fokusējot un koncentrējot domas, tiek iekustināti aizvien lielāki enerģijas apjomi. Tādi ir kundalinī darbības pamatprincipi.
Vēdera dobuma jeb diafragmas slēdzējpoza (Udijana bandha )
Tā atrodas pie nabas jeb manipūra čakras centrā. Udijāna nozīmē ‘augšup lidojošs’. Diafragmu un vēdera dobuma muskuļus pacelšana veicina prānas plūsmu augšup līdz ar sašumna nādī. Tas rada viegluma sajūtu, kas var palīdzēt, pildot sarežģītas pozas, jo sniedz papildu enerģiju un stiprina ķermeni un prātu. Šī bandha ir mazāk vērsta uz enerģijas aizturēšanu, bet gan padara enerģiju intensīvāku.
Kā to sajust? Veiciet kaķa un govs pozu, četrrāpus stāvoklī noapaļojot un izliecot muguru. Noapaļojot muguru, ievērojiet, kā izelpas beigās iztukšojas vēdera dobums, nabai pietuvinoties mugurkaulam. Udījāna iesaista rumpi un ir ārkārtīgi svarīga, jo balsta muguras lejasdaļu un iekšējos orgānus.
Izpildot diafragmas slēdzējpozu, sirds muskuļi tiek viegli masēti. Tā ļauj prānas enerģijai brīvi plūst pa mugurkaula nervu kanālu uz kakla rajonu. Tā stimulē pareizu hipotalāma, hipofīzes un virsnieru dziedzeru darbību. Regulāra diafragmas slēdzējpozas praktizēšana uztur jauneklīgu garu un attīsta līdzjūtību. Diafragmas slēdzējpozu izpilda tikai izelpojot.
Kakla slēdzējpoza (džalandāra bandha)
Tā atrodas pie višudha čakras. Džalandhara nozīmē ‘tīkls’ un neļauj no rumpja augšupejošai enerģijai izplūst caur galvu.
Kā to sajust? Džalandhara bandhu var dabiski aktivizēt, noliecot zodu pie atslēgas kaula iedobes, kā stājā uz pleciem un arkla pozā. Tā palīdz arī attīstīt udžāji elpu. Kakla slēdzējpoza veicina vairogdziedzera sekrēciju un aktivizē hipofīzes darbību. Tā stiprina kakla skriemeļus un ļauj prānai brīvi ieplūst galvā.
Lielā slēdzējpoza (Maha bandha)
Tā ir visu trīs slēdzējpozu izpildīšana vienlaikus. Sāciet ar Saknes slēdzējpozu, pievienojieet Diafragmas slēdzējpozu un pabeidziet ar Kakla slēdzējpozu. Parasti šo vingrinājumu veic pēc pilnīgas izelpas un sekojošās ieelpas laikā muskuļus atslābina. Lielā slēdzējpoza atjauno nervus un dziedzerus. Šīs slēdzējpozas regulāra izpilde mazina seksuālās problēmas. Tā veicina asinsriti dzimumdziedzeros un tonizē gan vīriešu, gan sieviešu dzimumorgānus.